DE ELF (1988) zag het levenslicht naar aanleiding van gemeenschappelijke gekte. Het getal van de (3) gekken bleef ver volgens een rode draad doorheen hun relatie…
Het trio lag bijvoorbeeld aan de basis van HET POTMODERNISME waarmee ze o.a. België vertegenwoordigden op de XVIII° Triënnale di Milano.
In hun eentjes promoveerden ze bovendien de XIII° editie van INTERIEUR Kortrijk tot een veredelde kermis …werd vervolgd.
En net toen sampling gemeengoed werd in muziekmiddens, toonde de DE ELF en hun vrienden met HET SAMPLISME IN BELGIE aan dat dit eigenlijk niks nieuws was, of juist wel...
Voor ACT IX bij smartlab gaan zij opnieuw op zoek naar hun roots en maken een installatie waarin ze deze keer zichzelf samplen …op maat van de nakende feestdagen.
Een moment van stilte voor de vele gesneuvelde sparren, alsook een knipoog naar dit gebruik met heidense wortels.
Enkelen konden eerder reeds proeven van deze zintuiglijke kerststronk. Het recept is inmiddels opgetild naar een hoger level:
DE ELF presents THE ThREE …again.
ACT IX met de XI werd bij wijze van startschot live gestreamd en gescreend in de context van ONTVREEMD, een tentoonstelling met kunstenaars uit Gent en Hasselt in Het Kunst Schip …aan de overkant van de spoorweg die deze elf steden verbindt.
(ENGLISH)
DE ELF collective -once known for their POTMODERNISM series and SAMPLISM- now dedicate ACT IX to the firs that cover the yearly christmas and new years festivities.
In the installation a collection of Christmas tree stands evokes the former floor in the smartlab space. The stands are held in the air with the help of some metal pines from cuckko clocks.
In one move the camera slides gently along the tree stands installation as well as along a pine forest in the snow... The soundtrack of tree being cut down does the rest...
Even the passenger / street viewer doesn't get a clue.